tisdag 3 augusti 2010

Gött gött bröd

Bröd är något som jag har en böjelse för. Så länge jag kan komma ihåg så har det alltid varit så. Jag kan komma ihåg när jag var liten, väldigt liten och jag smög in till grannarna, tant Vera och farbror Artur, och åt mackor (med socker på:) ). Grejen är att pålägg alltid varit sekundärt för mig, brödet är det viktigaste. Ett riktigt gott bröd njuts utan pålägg, bara lite smör kanske. Så jag tänkte ge er ett tips på ett riktigt gott bröd, som dessutom är busenkelt att baka. Perfekt för den som aldrig bakat förr.

Receptet är inte mitt eget (jag önskar det vore), utan Leila Lindholms.

Filmjölksbröd

Färdigt på: 60 min

4.5 dl filmjölk

1 dl mörk sirap

1 dl vetekross

1 dl rågkross

1 dl havregryn

2.5 dl grovt rågmjöl

3 dl vetemjöl

1 dl linfrön

1 dl solrosfrön

1.5 tsk salt

1.5 tsk bakpulver

1.5 tsk bikarbonat

2 tsk brödkryddor

1 dl hasselnötter

1 dl torkade fikon

1 dl russin

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
3. Skär bort kvisten från fikonen och hacka dem och hasselnötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.
4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.
5. Fyll formen med smet, strö över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar